Jumaat, 6 Mac 2020

TEORI ANALISIS WACANA KRITIS (VANDIJK, 1977)

TEORI ANALISIS WACANA KRITIS (VANDIJK, 1977) 

      VanDijk (1977) pula membahagikan analisis wacarna kepada beberapa unsur iaitu makro dan mikro, kawalan kuasa, kawalan wacana awam dan kawalan pemikaran (Rajah 1).  Setiap elemen mengandungi huraian yang perlu dianalisis.  Struktur makro dianalisis dengan melihat makna global dari suatu teks yang dapat diamati serta dari topik atau tema sesuatu teks.  Superstruktur pula membincangkan lentang kerangka teks seperti bahagian pendahuluan, isi, penutup dan kesimpulan.  Struktur mikro pula memberi fokus kepada makna tempatan daripada teks yang dapat diperhatikan daripada pilihan kata, kalimat dan gaya yang digunakan oleh teks. 


 Struktur Makro 
Makna global dari suatu teks yang dapat diamati daripada topik / tema satu teks

 ​​Superstruktur
 Kerangka suatu teks seperti hagian perlahulan, isi, penutup dan kesimpulan


 Struktur Mikro 
Makria lokal dari suat u teks yarng dapat diperhatikan Dari pilihan kata, kalimat dan gaya yang digunakan oleh  satu teks.


 Rajah 1: Analisis Kritikan Wacana Analisis oleh vanDijk (1977) 



         Fairclough (1995) pulamenitikatik teoritis analisis kritis analisis Rajah 2) dalam menganalisis data.  Analisis wacana kritis oleh Fairclough (19951 dibahagi kepada "ga elenven iaitu analisis tekstual, analisis wacana praktis dan analisis praktis sosial. Analisis tekstual dianalisis dari aspek tatabahasa yang difokuskan kepada tema, leksikal yang juga berfokus kepada metafora dan kohesi iaitu mengenai pengulangan dan konjunsi.  Analisis wacana analisis juga dianalisis melalui intertektualiti seperti pra-sekian, metawacana dan penafian manakala interdiskusi dianalisis melalui naratif, perbahasan, ekspositori dan luahan.  Elemen ketiga iaitu analisis praktis sosial dianalisis melalui aspek ekonomi, pendidikan dan politik.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

MODEL PENCERITAAN NORMALIZA ABD RAHIM (2018)

Assalamualaikum wbt kawan-kawan saya. Masih ingat pasal Alim??? Lirik lagu di bawah ini merupakan penceritaan tentang keseluruhan kehidupan ...