Menurut kajian Normaliza Abd Rahim
& Nur Maisarah Roslan (2016) dan Bell (2013) di mana pelajar di sekolah
bermotivasi dalam mempelajari kemahiran baharu dan berkongsi pengetahuan
mereka. Kajian tersebut bakal bantu pengajar dan pengguna cerita pendek
Instagram dalam menggunakan Instagram secara positif. Bagi pengajar, cerita
pendek Instagram akan membantu mereka untuk mencipta sukatan pelajaran baharu
dengan memasukkan penggunaan teknologi baharu. Para pengajar boleh membenarkan
pelajar menggunakan teknologi baharu dalam berkongsi pengetahuan kepada orang
orang lain dengan mencipta aura positif dalam video. Dengan cara ini, aura
positif dapat difahami oleh pengguna yang lain. Selain itu, kajian tersebut
akan menyumbang kepada pengguna Instagram dalam menggunakan teknologi dengan
cara yang betul. Pengguna akan menggunakan bahasa dan kelakuan yang sesuai
ketika merakam video dan gambar. Dengan cara ini, pengikut akan faham mesej
yang ditinggalkan oleh pengguna. Adalah diharap kajian lanjut akan fokus
terhadap cerita pendek Instagram dari segi nilai dalam kalangan pelajar
universiti.
Rujukan
Noraien Mansor & Normaliza Abd Rahman (2019), Eh!!!
Media Sosial. Terengganu: Universiti Malaysia Terengganu.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan