Menurut Noraien Mansor & Normaliza Abd Rahman (2019), keputusan dan perbincangan blog ini
terbahagi kepada tiga iaitu pengajian kesusasteraan, pembelajaran bahasa dan
pembelajaran multimedia. Berdasarkan graf 6.1 yang diberi menunjukkan persektif
responden lelaki dan wanita terhadap genre kesusasteraan seperti puisi, cerpen
, skrip drama dan pantun . Hasil yang dapat dilihat untuk genre puisi adalah
66.7% (20 responden lelaki) dan 80% (24 responden wanita) yang menyatakan
bahawa blog merupakan medium terbaik untuk menulis puisi. Peratus menujukkan
wanita lebih suka menulis puisi dalam blog berbanding lelaki. Responden menulis
puisi dalam blog berdasarkan emosi mereka terhadap seseorang. Responden juga
dilihat gembira menulis dalam bahasa pilihan, blog merupakan platform yang
sesuai untuk tujuan ini . Untuk cerpen pendek sebanyak 86.7% (26 responden
lelaki dan 96.7% responden wanita) menyatakan bahawa blog merupakan medium yang
terbaik untuk menulis cerpen pendek. Keputusan menunjukkan peratusan wanita
lebih tinggi daripada pertusan lelaki. Responden juga mengatakan bahawa cerpen
pendek sebahagian besarnya adalah tentang cerita kanak-kanak kerana ia menarik
dan mudah untuk difahami. Oleh itu, imaginasi responden mampu meningkatkan
motivasi mereka terhadap keyakinan di dalam setiap penulisan.Seterusnya untuk
penulisan skrip adalah sebanyak 76.3% untuk responden lelaki dan sebanyak 93.3%
untuk responden wanita . Hal ini kerana wanita lebih berminat berkongsi idea
dan pandang dalam menulis skrip berbanding dengan lelaki.
Penulisan blog dalam pembelajaran
bahasa dipilih sebagai alat dalam pembelajaran bahasa dalam kalangan responden
. Melalui responden pembelajaran bahasa boleh dipelajari berdasarkan penulisan
surat , meluahkan perasaan dan melaui pemikiran kritis daripada blog . Bgi
penulisan surat sebanyak 80% untuk lelaki dan 83% untuk wanita. Hal ini kerana
wanita lebih suka menulis surat kepada teman istimewa atau kedua ibu bapa
mereka. Menulis di dalam blog adalah cara untuk meluahkan perasaan sebanyak
66.7% untuk lelaki dan 100% untuk wanita. Hal ini kerana responden wanita lebih
bersikap sentimental berbanding dengan responden lelaki. Menulis teka-teki pula
sebanyak 93.3% dan 96.7% untuk responden wanita. Hai ini kerana mereka suka
menulis teka teki disebabkan banyak komen diperoleh dari pembaca.
Penulisan blog dalam pembelajaran
teknlogi terbahagi kepada tiga iaitu video, audio dan foto. Berdasarkan video
sebanyak 100% responden lelaki dan wanita. Hal ini kerana memasukkan video ke
dalam blog, ia dapat memberi kepuasan kepada mereka. Bagi audio pula, sebanyak
100% untuk responden lelaki dan wanita. Oleh hl yang demikian,rresponden lebih
berminat dengan audio kerana kesemua blog mengandungi lagu kegemaran mereka .
Bagi gambar pula sebanyak 93% responden lelaki dan 100% responden wanita. Hal
ini kerana wanita lebih gemar menggunakan telefon bimbit mengambil gambar dan
menghanarnya terus ke blog. Responden menyatakan bahawa memuat turun gambar
melalui telefon bimbit lebih mudah berbanding dengan komputer.
Rujukan:
Noraien
Mansor & Normaliza Abd Rahman (2019), Eh!!! Media Sosial. Terengganu:
Universiti Malaysia Terengganu.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan