Khamis, 20 Februari 2020

Cerita sosial 2 yang bertajuk 'saya yang istimewa'  dalam buku kajian wacana dan strategi komunikasi karya Normaliza Abd Rahim (2019).  Cerita ini mengisahkan tentang Alim dan keluarganya Alim. Bapa Alim tahu anak-anaknya sangat menyukai buah-bauahan. Bapa Alim pergi ke pasar tani untuk membeli buah-buahan kepada mereka semua. Selepas membeli buah-buahan, bapa Alim pulang ke rumah untuk berkumpul dengan keluarga.

 Bapa Alim memanggil abang Imran, kak Madinah, Alim dan Aisyah untuk menjamu buah-buahan. Terdapat buah rambutan, buah durian, buah manggis, langsat, duku dan banyak lagi. Alim dan abang teruja melihat banyak buah-buahan yang ayah beli. Alim bertanya kepada ayah di manakah ayahnya membeli buah-buahan itu.

Ibu menyediakan bakul untuk tempat membuang kulit buah-buahan yang telah dimakan nanti. Ibu menyuruh Alim mengambil plastik sampah. Ibu berpesan supaya jangan makan bersepah. Selepas itu, Alim menanyakan ibu bahawa dia ingin memberikan Sulaiman sedikit buah-buahan. Sulaiman merupakan jiran mereka.

Ibu memberitahu Alim bahawa Sulaiman ada di rumah. Alim terus pergi ke rumah Sulaiman untuk memberi buah-bauahan. Mama Sulaiman sangat gembira dan memuji kebaikan Alim. Alim selalu ingat pesan ibunya supaya sentiasa baik kepada semua orang. 


RUJUKAN: Normaliza Abd Rahim (2014). Wacana Bahasa Terengganu. Penerbit UMT


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

MODEL PENCERITAAN NORMALIZA ABD RAHIM (2018)

Assalamualaikum wbt kawan-kawan saya. Masih ingat pasal Alim??? Lirik lagu di bawah ini merupakan penceritaan tentang keseluruhan kehidupan ...