Rabu, 29 April 2020

BBM3410Satu2020: Tugasan Buku Kajian Wacana dan Strategi Komunikasi

BAHAGIAN A: STRATEGI KESOPANAN


               Brown & Levinson (1987) mencadangkan teori kesopanan dalam wacana. Teori kesopanan Brown & Levinson (1987) terdiri daripada dua bahagian. Bahagian pertama adalah teori asas mengenai sifat kesopanan dan bagaimana ia berfungsi dalam interaksi. Bahagian kedua adalah senarai strategi kesopanan dalam wacana. Brown & Levinson (1987) memperkenalkan konsep ‘wajah’ untuk menggambarkan ‘kesopanan’ dalam erti kata yang luas iaitu semua interaksi mempunyai kepentingan dalam mengekalkan dua jenis ‘wajah’: ‘wajah positif’ dan ‘wajah negatif’. Brown & Levinson (1987: 61) menentukan ‘muka positif’ kerana imej positif dan konsisten mempunyai keyakinan diri. Sebaliknya, ‘muka negatif’ dalah “tuntutan asas untuk Kawasan, kepentingan diri dan hak-hak untuk tidak diganggu”. Strategi kesopanan pula digunakan untuk merumuskan mesej untuk menyelamatkan muka positif pendengar apabila muka yang mengancam tidak dapat dielakkan atau dikehendaki. Brown & Levinson (1987) menggariskan empat jenis utama strategi kesopanan (Rajah 3): bald on-record, kesopanan negative, kesopanan positif dan off-record (tidak langsung) dan juga semata-mata tidak menggunakan kata muka yang mengancam itu.


STRATEGI KESOPANAN

Bald on-record
Contoh:
Bersedia!
Dengar sini….
Berikan saya bakul besar itu.
Lampu itu berwarna hijau.
Jemput masuk.
Jemput makan.

Kesopanan Positif
Contoh: Kamu nampak sugul. Boleh saya tolong?
Boleh saya pinjam serratus ringgit?
Saya ikut kamu ke hospital, jika kamu tidak keberatan.

Kesopanan Negatif
mungkin dia yang mengambil kotak itu, mungkin!
Tolong berikan saya pinggan putih itu.
Kalau begitu, sedikit arahan tidak diperlukan?
Membuang botol kosong merata-rata tidak dibenarkan.

Off-record
Wah, semakin sejuk dalam bilik ini.
Mahal betul harga kasut di sini.
Cantik baju kamu.

Rajah 3: Strategi Kesopanan oleh Brown & Levinson (1987)




BAHAGIAN B: Ringkasan cerita sosial 2


Cerita sosial 2 yang bertajuk 'saya yang istimewa'  dalam buku kajian wacana dan strategi komunikasi karya Normaliza Abd Rahim (2019).  Cerita ini mengisahkan tentang Alim dan keluarganya Alim. Bapa Alim tahu anak-anaknya sangat menyukai buah-bauahan. Bapa Alim pergi ke pasar tani untuk membeli buah-buahan kepada mereka semua. Selepas membeli buah-buahan, bapa Alim pulang ke rumah untuk berkumpul dengan keluarga.
                Bapa Alim memanggil abang Imran, kak Madinah, Alim dan Aisyah untuk menjamu buah-buahan. Terdapat buah rambutan, buah durian, buah manggis, langsat, duku dan banyak lagi. Alim dan abang teruja melihat banyak buah-buahan yang ayah beli. Alim bertanya kepada ayah di manakah ayahnya membeli buah-buahan itu.
Ibu menyediakan bakul untuk tempat membuang kulit buah-buahan yang telah dimakan nanti. Ibu menyuruh Alim mengambil plastik sampah. Ibu berpesan supaya jangan makan bersepah. Selepas itu, Alim menanyakan ibu bahawa dia ingin memberikan Sulaiman sedikit buah-buahan. Sulaiman merupakan jiran mereka. Alim sangat mentaati percakapan dan suruhan ibunya. Memang Alim seorang anak yang baik.

Ibu memberitahu Alim bahawa Sulaiman ada di rumah. Alim terus pergi ke rumah Sulaiman untuk memberi buah-bauahan. Mama Sulaiman sangat gembira dan memuji kebaikan Alim. Alim selalu ingat pesan ibunya supaya sentiasa baik kepada semua orang. Alim berkongsi rezeki dengan orang lain. Dia tidak ingin merasakan kegembiraan berseorangan. Dia suka berkongsi apa sahaja kebaikan yang dia perolehi dengan orang di sekelilingnya.





Rujukan:
Noraien Mansor & Normaliza Abd Rahim (2019). Eh!!!Media Sosial. Terengganu: Universiti Malaysia Terengganu.







Tiada ulasan:

Catat Ulasan

MODEL PENCERITAAN NORMALIZA ABD RAHIM (2018)

Assalamualaikum wbt kawan-kawan saya. Masih ingat pasal Alim??? Lirik lagu di bawah ini merupakan penceritaan tentang keseluruhan kehidupan ...